Om Ricardo

Ricardo är en oberoende leverantör som sedan 1994 levererat svenskdesignade glasögonbågar till konkurrenskraftiga priser. Vårt mål är att fortsätta kämpa för att den oberoende optikern ska kunna konkurrera med de stora kedjorna med både pris och framförallt kvalitet  – alltid med bra support.

Våra Varumärken

Metro speglar samtiden, inspirerade av vår hemstad har vi skapat ett varumärke som sticker ut och hjälper kunden att hitta sitt uttryck.

Med en stark dedikering till mångfald är vårt mål att alla ska hitta en People-båge som passar, både till stil och pris.

Peo/Sun är den soliga varianten av People, skapad som ett komplement men som idag står på egna ben.

Klassiska tidlösa bågar formade med Skandinavisk design-tradition. Enkelheten gör uttrycket lätt att ta till sig oavsett vem du är.

Bågar för Tweens. Unga tonåringar vill inte ha barnbågar, och passar inte i vuxenbågar. 5% av all försäljning går oavkortat till stiftelsen Friends.

Det franska ordet för Secret Garden är “Jardin Secret”, ett uttryck som beskriver ditt innersta rum, dit du går för återhämtning, drömmar och passion”.

Showroom

Vi tycker om besök. Hör av dig gärna så kan vi bestämma dag och tid för en rundvandring i våra lokaler och showroom på Bergfotsgatan 5 i Mölndal. Vi bjuder alltid på gott kaffe!

Välkomna!

Vi samarbetar sedan många år med säljbolaget Eyewear Network. Fredrik, Tobias, Tim och Philip är vår förlängda arm ut till optikerna.

Historien bakom bågarna

Ricardo Nordica grundades 1994 av två nyfikna, unga entreprenörer med stora visioner. Som en slags pionjärer i branschen inhandlades de första bågarna från Asien. De packades i en liten källarlokal i Kungsbacka, för att sedan skickas ut till sina kunder. Åren gick och 2001 blev en av grundarna, Per Lundberg, VD för Ricardo Nordica. Företaget var nu väl etablerat i hela Norden med en erfaren säljkår, ett kreativt och lyhört inköpsteam, en engagerad support och en VD som styrde företaget i rätt kurs.

2018 tillsattes Ola Törnell som VD, Ola har arbetat många år på Ricardo och var tidigare produktansvarig. Med tydliga mål, en digitaliseringsprocess, och fokus på både produkt- och varumärkesutveckling har bolaget stadigt växt sedan dess. 

Ricardo vill erbjuda den fristående optiken en trygghet i både produkt och support, vår divis har alltid varit att vi ska göra det enkelt, enkelt att vara oberoende optiker.